4 درجه بیماری کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟

کندرومالاسی کشکک چیست؟

آسیب کندرومالاسین, آسیب کندرومالاسینی, آسیب کندرومالاسیون, بیماری کندرومالاسی, بیماری کندرومالاسی پاتلا, بیماری کندرومالاسی چیست, بیماری کندرومالاسی زانو, بیماری کندرومالاسی کشکک, بیماری کندرومالاسی کشکک زانو, بیماری نرمی غضروف زانو(كندرومالاسي), تشخیص کندرومالاسی, تشخیص کندرومالاسی کشکک, تشخیص کندرومالاسیس, تشخیص کندرومالاسین, تشخیص کندرومالاسینی, تشخیص کندرومالاسیون, تمرینات کندرومالاسی, جراحی کندرومالاسی زانو, درد زانوی دونده, درمان بیماری کندرومالاسی, درمان بیماری کندرومالاسی کشکک, درمان درد زانوی دونده, درمان زانوی دوندگان, درمان زانوی دونده, درمان زانوی دونده ای, درمان زانوی دوندها, درمان قطعی کندرومالاسی زانو, درمان كندرومالاسي زانو, درمان کندرومالاسی با طب سنتی, درمان کندرومالاسی پاتلا, درمان کندرومالاسی پاتلا زانو, درمان کندرومالاسی در طب سنتی, درمان کندرومالاسی زانو, درمان کندرومالاسی کشکک, درمان کندرومالاسی نی نی سایت, دکتر فوق تخصص زانو, دکتر فوق تخصص زانو در اصفهان, دکتر فوق تخصص زانو در بابل, دکتر فوق تخصص زانو در دزفول, دکتر فوق تخصص زانو در ساری, دکتر فوق تخصص زانو در غرب تهران, دکتر فوق تخصص زانو در کرج, دکتر فوق تخصص زانو در مشهد, دکتر فوق تخصص زانو در یزد, دکتر فوق تخصص زانو شیراز, راه درمان بیماری کندرومالاسی کشکک, زانوی دونده, زانوی دونده چیست, سندرم زانوی دونده, سندروم زانوی دونده, طول درمان کندرومالاسی, عارضه زانوی دونده, علائم کندرومالاسی, علائم کندرومالاسی زانو, علائم کندرومالاسی کشکک زانو, علت ایجاد کندرومالاسی, علت بیماری کندرومالاسی, علت کندرومالاسی, علت کندرومالاسی اصفهان, علت کندرومالاسی چیست, علت کندرومالاسی زانو, علت کندرومالاسی زانو چیست, علت کندرومالاسین, علت کندرومالاسیون, علت و درمان کندرومالاسی کشکک, کندرومالاسی پاتلا, کندرومالاسی پاتلا درمان, کندرومالاسی پاتلا زانو, کندرومالاسی چیست, کندرومالاسی زانو, کندرومالاسی زانو چیست, کندرومالاسی زانو درمان, کندرومالاسی زانو نی نی سایت, کندرومالاسی فیزیوتراپی, کندرومالاسی کشکک چیست, کندرومالاسی کشکک زانو, کندرومالاسی معافیت پزشکی, ورزش برای درمان کندرومالاسی, ورزش برای درمان کندرومالاسی زانو, ورزش برای کندرومالاسی, ورزش برای کندرومالاسی زانو, ورزش کندرومالاسی, ورزش کندرومالاسی چیست, ورزش کندرومالاسیس, ورزش کندرومالاسین, ورزش کندرومالاسیون، 1125-p-بهترین-فوق-تخصص-متخصص-بیماری-سندرم-کندرومالاسی-کشکک-زانو-زانوی-دونده-در-اصفهان-ch

4 درجه بیماری کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟، کندرومالاسی کشکک، که به عنوان ” زانوی دونده ” نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن غضروف در سطح زیرین کشکک (کاسه زانو) تحلیل می رود و نرم می شود. این آسیب در میان افراد جوان و ورزشکار رایج است، اما ممکن است در افراد مسن که آرتروز زانو دارند نیز رخ دهد .

علائم زانوی دونده یا بیماری کندرومالاسی

بیماری کندرومالاسی زانو بیشتر به عنوان یک صدمه یا اسیب ناشی از استفاده بیش از حد در ورزشکاران دیده می شود و بیشتر اوقات استراحت چند روزه از تمرین می تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد. در موارد دیگر، استفاده نا صحیح از زانو علت آن است و استراحت ساده باعث تسکین درد زانو نمی شود. علائم زانوی دونده یا بیماری کندرومالاسی، درد زانو و احساس ساییدن است، اما بسیاری از کسانی که به آن مبتلا هستند هرگز به دنبال درمان پزشکی نیستند.

چه چیزی باعث کندرومالاسی کشکک می شود؟

کاسه زانوی افراد معمولاً در جلوی مفصل زانو قرار دارد. هنگامی که زانوی خود را خم میکنید، قسمت پشتی کاسه زانو روی غضروف استخوان ران، یا استخوان ران، در زانو می لغزد. تاندون ها و رباط ها کاسه زانو را به استخوان ساق پا و عضله ران می چسبانند. زمانی که هر یک از این اجزا به درستی حرکت نکند، میتواند باعث ساییده شدن کاسه زانو به استخوان ران شود. این مالش غیر طبیعی می تواند منجر به زوال کشکک و در نتیجه کندرومالاسی کشکک یا زانوی دونده شود.

حرکت نامناسب کاسه زانو ممکن است ناشی از:

  1. تراز ضعیف به دلیل وجود یک بیماری مادرزادی زانو
  2. ضعیف بودن عضلات همسترینگ و چهار سر ران، به ترتیب عضلات پشت و جلوی ران
  3. عدم تعادل عضلانی بین ادکتورها و ابدکتورها (عضلات بیرون و داخل ران افراد)
  4. استرس مکرر به مفاصل زانو، مانند دویدن، ورزشهای اسکی یا پریدن یا سقوط از ارتفاع
  5. آسیب یا ضربه مستقیم به کاسه زانو یا مفصل زانو

چه افرادی در معرض خطر کندرومالاسی کشکک هستند؟

دکتر مهدی معزی فوق تخصص درمان بیماریهای زانو در مقاله 4 درجه بیماری کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟ بیان میکند عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به کندرومالاسی کشکک را افزایش دهد که بشرح زیر است.

سن بیماری کندرومالاسی

بیشتر نوجوانان و جوانان در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری کندرومالاسی زانو هستند. در طول جهش رشد، ماهیچه ها و استخوان ها به سرعت رشد می کنند، که ممکن است به عدم تعادل ماهیچه های کوتاه مدت کمک کند.

جنسیت در بیماری کندرومالاسی

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری زانوی دونده هستند، چون زنان معمولاً دارای توده عضلانی کمتری نسبت به مردان هستند. این می تواند باعث قرارگیری غیر طبیعی زانو و همچنین فشار جانبی بیشتر روی کاسه زانو شود.

ادامه مطلب  7 علت قفل شدن زانو هنگام راه رفتن

کف پای صاف

داشتن کف پای صاف در افراد ممکن است فشار بیشتری به مفاصل زانو وارد کند .

مصدومیت قبلی زانو

صدمه یا آسیب قبلی به کاسه زانو، مانند دررفتگی زانو، می تواند خطر ابتلا به زانوی دونده را بیشتر خواهد کرد

سطح فعالیت بالا و فشار روی زانو

چنانچه سطح فعالیت بالایی دارید یا ورزش های حرفه ای انجام می دهید که به مفاصل زانو فشار وارد می کند، می تواند خطر مشکلات زانو بخصوص بیماری کندرومالاسی را بیشتر میکند.

آرتروز زانو

زانوی دونده همچنین می تواند نشانه ای از آرتریت باشد، وضعیتی که باعث التهاب مفصل و بافت می شود. التهاب می تواند مانع از عملکرد صحیح کاسه زانو شود.

علائم کندرومالاسی کشکک چیست؟

کندرومالاسی کشکک زانو معمولاً به صورت درد در ناحیه زانو ظاهر می شود که به عنوان درد کشکک رانی شناخته می شود. ممکن است هنگام خم کردن یا دراز کردن زانوی خود احساس ساییدن یا ترک خوردن داشته باشید. درد زانو ممکن است پس از نشستن طولانی مدت یا در حین فعالیت هایی که فشار شدیدی به زانوهای شما وارد می کند، مانند ایستادن طولانی مدت یا ورزش، بدتر شود. دکتر … توصیه میکند اگر درد زانو دارید که در عرض چند روز بهبود نیافته، با بهترین فوق تخصص زانو مشورت کنید.

تشخیص بیماری کندرومالاسی کشکک زانو

دکتر خوب متخصص زانو در اصفهان به دنبال نواحی متورم یا حساسیت در زانوی بیمار خواهد بود. پزشکان متخصص زانو همچنین ممکن است ببینند که چگونه کاسه زانو با استخوان ران شما هماهنگ می شود. ناهماهنگی می تواند نشان دهنده کندرومالاسی کشکک باشد. پزشک متخصص زانو همچنین ممکن است فشار مقاومتی را روی کاسه زانو کشیده بیمار اعمال کند تا حساسیت و شدت آن را تعیین کند.

پس از آن، ممکن است هر یک از آزمایشات زیر را برای کمک به تشخیص و درجه بندی بیماری زانوی دونده درخواست کند:

  • اشعه ایکس برای نشان دادن آسیب استخوان یا علائم ناهماهنگی یا آرتریت
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای مشاهده سایش و پارگی غضروف
  • آرتروسکوپی تشخیصی، یک روش کم تهاجمی برای تجسم داخل زانو که شامل قرار دادن آندوسکوپ و دوربین در مفصل زانو است.

درجه بندی کندرومالاسی کشکک زانو

چهار درجه از درجه 1 تا 4 وجود دارد که شدت زانوی دونده را مشخص می کند. درجه 1 کمترین شدت را دارد، در حالی که درجه 4 بیشترین شدت را نشان می دهد که در نوشته 4 درجه بیماری کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟، توضیخ داده میشود.

  1. شدت درجه یک نشان دهنده نرم شدن غضروف در ناحیه زانو است.
  2. درجه دو نشان دهنده نرم شدن غضروف همراه با ویژگی های غیر طبیعی سطح است. این معمولاً شروع فرسایش بافت را نشان می دهد.
  3. درجه سه نازک شدن غضروف همراه با زوال فعال بافت را نشان می دهد.
  4. درجه چهار، شدیدترین درجه، نشان دهنده قرار گرفتن در معرض استخوان با بخش قابل توجهی از غضروف تخریب شده است. قرار گرفتن در معرض استخوان به این معنی است که مالش استخوان به استخوان احتمالاً در زانو اتفاق می افتد.

درمان کندرومالاسی کشکک

هدف از درمان کندرومالاسی کشکک کاهش فشار روی کاسه زانو و مفاصل است. استراحت، ثابت کردن زانو و یخ زدن مفصل ممکن است اولین خط درمان باشد. آسیب غضروفی که منجر به زانوی دونده می شود اغلب می تواند با استراحت خود را ترمیم کند. دکتر خوب زانو در اصفهان ممکن است چندین هفته داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای کاهش التهاب اطراف مفصل تجویز کند. اگر تورم، حساسیت و درد باقی بماند، گزینه های درمانی زیر ممکن است بررسی شوند.

ادامه مطلب  درمان بورسیت زانو و کاهش زانو درد با 11 روش

فیزیوتراپی زانو

انجام فیزیوتراپی با تمرکز بر تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ، ادکتورها و ابدکتورها می تواند به بهبود قدرت و تعادل عضلانی زانو کمک کند. تعادل عضلانی به جلوگیری از ناهماهنگی زانو کمک می کند. عموما تمرینات غیر تحمل کننده وزن مانند شنا یا دوچرخه سواری نیز توصیه می شود. به علاوه تمرینات ایزومتریک که شامل سفت کردن و رها کردن ماهیچه های شما می شود می تواند به حفظ توده عضلانی کمک کند.

جراحی آرتروسکوپی زانو

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو ممکن است برای بررسی مفصل و تعیین اینکه آیا انحراف زانو وجود دارد یا خیر لازم باشد. این جراحی شامل قرار دادن دوربین از طریق یک برش کوچک در مفصل شما می باشد. یک روش جراحی ممکن است مشکل را برطرف کند. یکی از روش های رایج، رهاسازی جانبی رباط های پاره شده زانو است. این عمل شامل بریدن برخی از رباط‌های شما برای کاهش تنش و امکان حرکت بیشتر است. دیگر موراد جراحی ممکن است شامل صاف کردن پشت کاسه زانو، کاشت پیوند غضروف، یا جابجایی محل قرار دادن عضله ران باشد.

پیشگیری از کندرومالاسی کشکک

دکتر خوب فوق تخصص زانو می گوید با پیروی از این توصیه ها می توانید به کاهش خطر ابتلا به زانوی دونده کمک کنید:

  1. از فشار مستمر به کاسه زانو خودداری کنید. اگر مجبورید زمان طولانی را روی زانوهای خود بگذرانید از زانوبند یا بریس استفاده کنید.
  2. تعادل عضلانی را با تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ، رباینده و اددکتور ایجاد کنید.
  3. کفش هایی را بپوشید که با افزایش قوس کف پای صاف را اصلاح می کنند. این مقدار فشار وارد شده به زانوها را کاهش می دهد و ممکن است کاسه زانو را مجدداً تنظیم کند.

حفظ وزن بدن و کاهش زانو درد

در نهایت، وزن اضافی بدن ممکن است به زانوهای شما فشار وارد کند. حفظ وزن بدن سالم می تواند به کاهش فشار از روی زانوها و سایر مفاصل کمک کند. اقداماتی را برای کاهش وزن انجام دهید. شما می توانید با کاهش مصرف قند و چربی، خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و ورزش حداقل 30 دقیقه در روزبا تکرار پنج بار در هفته ، کمک شایانی به کاهش درد زانو انجام دهید.

زانو درد کندرومالاسی کشکک

کندرومالاسی کشکک زانو درد، نرم شدن و تجزیه بافت (غضروف) در قسمت زیرین کاسه زانو (کشکک) است. درد زمانی ایجاد می شود که زانو و استخوان ران (فمور) به هم ساییده شوند. درد مبهم و دردناک و یا احساس ساییدگی هنگام خم شدن زانو ممکن است رخ دهد. رایج ترین راه برای درمان علائم کندرومالاسی کشکک، استراحت دادن به زانو است.

چه کسانی در معرض خطر کندرومالاسی کشکک هستند؟

افرادی که در معرض خطر ابتلا به کندرومالاسی کشکک زانو هستند عبارتند از:

  1. کسانی که اضافه وزن دارند
  2. افرادی که دچار آسیب، شکستگی یا دررفتگی مربوط به کاسه زانو شده اند
  3. دوندگان، بازیکنان فوتبال، دوچرخه سواران و سایر افرادی که اغلب ورزش می کنند
  4. نوجوانان و بزرگسالان جوان سالم، اغلب زنان
ادامه مطلب  بورسیت پنجه غازی زانو چیست؟ درمان بورس پس انسرین

چه چیزی باعث کندرومالاسی کشکک می شود؟

کندرومالاسی کشکک اغلب زمانی رخ می دهد که سطح زیرین کاسه زانو با استخوان ران تماس پیدا می کند و باعث تورم و درد می شود. قرارگیری غیر طبیعی کلاهک زانو، سفتی یا ضعف عضلات مرتبط با زانو، فعالیت بیش از حد زانو و صافی کف پا ممکن است احتمال کندرومالاسی کشکک را افزایش دهد.

علائم کندرومالاسی کشکک چیست؟

درد مبهم و دردناکی که در پشت کاسه زانو، زیر کاسه زانو و در طرفین کاسه زانو احساس می شود که هنگام خم شدن زانو ممکن است احساس ساییدگی ایجاد شود. ممکن است با انجام خم شدن زانو، پایین رفتن از پله ها، دویدن پایین تپه و ایستادن بعد از مدتی نشستن اتفاق بیفتد.

کندرومالاسی کشکک چگونه درمان می شود؟

رایج ترین راه برای درمان علائم کندرومالاسی کشکک، استراحت دادن به زانو است. راه های دیگر برای درمان علائم عبارتند از:

  1. قرار دادن کیسه یخ یا کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه، چهار بار در روز، به مدت چند روز. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. یخ یا بسته سرد را با حوله بپیچید.
  2. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای تسکین درد – این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند.
  3. داروهای ضد درد موضعی: این داروها شامل کرم‌ها یا تکه‌هایی هستند که برای کمک به درد بافت نرم روی پوست اعمال می‌شوند.
  4. داروهای مسکن تجویزی. لازم است داروی های مصرفی زیر نظر پزشک استقاده شود

سایر درمان ها یا خود مراقبتی درمان خانگی نرمی غضروف زانو عبارتند از:

  1. تغییر روش های ورزش
  2. انجام تمرینات مناسب برای کشش و تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ
  3. در صورتچاقی و اضافه وزن  نیاز است کاهش وزن را شروع کنید
  4. استفاده از وسایل پشتیبانی مناسب با ورزش شما
  5. پوشیدن کفش ورزشی و اصلاح در دویدن مناسب

سخن پایانی دکتر درمان کندرومالاسی زانو

کسانی که از درد زانو ناشی از کندرومالاسی کشکک رنج میبرند اغلب بهبودی کامل پیدا می کنند. درمان بسته به مورد ممکن است به سرعت یک ماه یا سالها طول بکشد. بسیاری از درمان های طولانی مدت در نوجوانان رخ می دهد زیرا استخوان های آنها هنوز در حال رشد است. پس از رسیدن به بزرگسالی، علائم معمولاً ناپدید یا کمتر می شوند.

ورزش مناسب برای نرمی غضروف زانو

مقاله 4 درجه بیماری کندرومالاسی کشکک زانو چیست؟، فقط برای اهداف آموزشی و ارتقا دانش عمومی شما مخاطب عزیز منتشر شده است و قرار نیست جایگزین توصیه های جراحان خوب زانو در اصفهان یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شود. دکتر معزی فوق تخصص درمان بیماریهای زانو شما را تشویق می کند که هر گونه سوال یا نگرانی در ارتباط با درمان زانو درد شدید ممکن است داشته باشید با ایشان در کلینیک فوق تخصصی زانو در میان بگذارید.

4.8/5 (4 دیدگاه ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =